Prodej a pronájem karavanů
menu

Jak couvat s přívěsem

 
Britský časopis Practical Caravan se věnuje také karavanistům-začátečníkům. V pravidelných lekcích jim stravitelnou formou zprostředkovává základní vědomosti a dovednosti, jež vyžaduje jejich hobby. Zde je ukázka: lekce tři, doprovázená několika schematickými obrázky
keyboard_arrow_down

převzato z www.camping-cars-caravans.cz

Vytáčení přívěsu
Když majitel kempu pronese: "Budete si muset zacouvat do svého sektoru", objeví se na tvářích mnohých karavanistů nešťastný výraz. Manévrování je totiž tím, s čím lidé nejvíce zápolí. Při couvání je zapotřebí zapamatovat si zejména jednu věc, a sice, že záď karavanu se bude vytáčet přesně opačně než záď automobilu. Takže chcete-li karavan vytočit doleva, otáčejte volantem doprava, a naopak.

Couvání v přímém směru
Představte si, že jedete rovně po silnici a díváte se do zrcátek. Přesně takový obraz byste měli mít při couvání v přímém směru. Začněte tedy pomalu couvat a neustále kontrolujte zrcátka. Pokud v jednom z nich uvidíte "více" přívěsu, stočte volant (velmi pomalu!) k tomu zrcátku, ve kterém se odráží největší část karavanu - tím soupravu vyrovnáte a můžete pokračovat v couvání.

Couvání za roh
1/ Je snadnější couvat za roh po vaší pravé ruce, neboť takto vidíte karavan skrz okno řidiče. (V britských automobilech bývá volant na pravé straně, pozn. red.) Zaparkujte tak, aby vaše souprava stála rovně zhruba tři metry za vaším sektorem, tj. tak, abyste měli prostor manévrovat ze strany na stranu s vaším tažným vozidlem.
2/ Procedura začíná vytočením přívěsu doleva. Jakmile se dáte do pohybu, otočte volantem o jedno celé kolo doprava: při pomalé jízdě uvidíte, že se záď vašeho přívěsu začíná vytáčet doleva. Otočte volantem v krátkém sledu o dvě celá kola doleva - záď přívěsu se začne vytáčet doprava. Držte tento směr.
3/ Nechejte karavan, aby se pozvolna vytáčel. Volant nevyrovnávejte, dokud se nevyrovná karavan. Dívejte se, kam směřují pneumatiky přívěsu - pravděpodobně zjistíte, že je to užitečnější než sledovat jeho záď. Při sledování pohybu soupravy vše mírně dorovnávejte tak, jak je právě zapotřebí. Dbejte, abyste se stále pohybovali pomalu a plynule.
4/ Pokud karavan přestane odpovídat na dorovnávání, přičemž úhel mezi autem a přívěsem je ještě více či méně zalomený, vyjeďte a začněte znovu. Je to mnohem jednodušší než snažit se vylepšovat svou pozici. Alespoň tím nerozhodíte soupravu a neskončíte někde ve škarpě.